Vakantie anno 2010

Vakantie anno 2010. Kinderen hebben achterin de auto de beschikking over een dvd-speler, luisterboeken, mp3-spelers, gelinkte gameconsoles, koptelefoons. Kortom een halve Mediamarkt. Ouders beiden voorzien van mobiele telefoon met mobiel internet en gesynchroniseerde mail, autonavigatie, bluetooth carkit en iPod-aansluiting. En op de camping natuurlijk de laptop (of wellicht al een iPad?) om via de gratis wifi nog wat zakelijk te kunnen werken. Kortom driekwart Mediamarkt. Een ontwikkeling die zich in een tijdsbestek van pakweg 8 jaar heeft gemanifesteerd. In 2002 was de mobiele telefoon als electronisch device naast de car-stereo redelijk gesettled, maar dat was het dan ook wel.

In dit verband is het goed om stil te staan bij de acceptatietijd van nieuwe technologie. Het medium radio heeft er zo’n 30 jaar over gedaan om als product de markt te veroveren, de televisie halveerde die tijd naar 15 jaar en de pc deed er zo’n 5 jaar over om de harten van de consumenten te stelen. Bij smartphones en mp3-spelers zal dat nog sneller gegaan zijn. De eerste iPod bijvoorbeeld werd in oktober 2001 gelanceerd, nog geen 3 jaar later -juli 2004- bracht Apple reeds de vierde generatie uit. Kortom niet alleen de snelheid van innovatie van nieuwe technologie is de laatste jaren enorm toegenomen, het tempo van omarmen van deze nieuwe technologieën aan consumentenzijde geschiedt ook steeds sneller. Die lijn doortrekkend betekent dit, dat over 2 jaar de wereld een nieuwe producttechnologie heeft geaccepteerd, waar momenteel niemand nog kennis van heeft genomen.

En als je anno 2010 geen portable dvd-speler of gameconsole hebt voor je kinderen, behoor je bijkans tot de laggards. Blijkbaar zijn we in staat om ons leven, of in ieder geval het vakantiedeel daarvan, in no time vol te bouwen met digitaal entertainment. Verrassend en verbazingwekkend tegelijk eigenlijk.

Dat werpt uiteindelijk de vraag op, of het uitgeefvak deze ontwikkelingen nog kan bijhouden. Wie heeft immers binnen een media-bedrijf het absolute overzicht en wie bepaalt uiteindelijk de mediumtype-strategie voor een merk? En hoe organiseer je adequaat cross-mediale salesactiviteiten? Stel je bent werkzaam in een multimediale uitgeeforganisatie waar en bij wie ligt de visie en de bewaking daarvan voor het uitgeven op meerdere platformen? Wat zij de content- en klantrelaties binnen deze verschijningsvormen? Het blijkt in de praktijk voor uitgeverijen lastig om vooral die diversiteit goed te managen. Wat doen we in print, wat doen we online en wat doen we straks mobiel?

Niet alleen de maatschappij maar ook het uitgeefvak digitaliseert in toenemende mate. Het maakt het vakgebied een stuk ingewikkelder, maar o zo boeiend.

Advertenties

One Response to Vakantie anno 2010

  1. José, jouw buurman tegenover schreef:

    Hoi Rob,

    Via deze omweg toch contact met jou proberen te zoeken.
    Tijd en zin om een keer kopje koffie te drinken?
    (of iets anders!)
    Groet,
    José
    06 285 63 767

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: